Des que es va saber que Manresa seria la localització de la nova pel·lícula de Berlanga, el febrer de 1961, els mitjans locals s’hi van abocar. Tant el diari Manresa, com l’emissora Radio Manresa van fer un seguiment exhaustiu del rodatge, amb cròniques gairebé diàries, entrevistes , opinions, anècdotes, etc.
La filmació posava Manresa al mapa. Era una novetat que trencava la rutina de la ciutat i generava un enorme interès, fet que els mitjans lògicament van aprofitar i a la vegada van incrementar, fent de les vicissituds diàries del rodatge una notícia destacada.
Radio Manresa i el diari Manresa
Pel que fa a Radio Manresa, el seguiment el va fer el popular locutor Vicenç Comas, que segons va explicar al Pou de la Gallina, recordava el rodatge amb nostàlgia, atès que va representar una gran oportunitat d’entrar en contacte amb un món nou i estimulant. Recorda que “perseguia” Berlanga, que quan el veia aparèixer per l’hotel Sant Domingo, on s’hostatjava, exclamava “¿Otra vez tu por aquí?”.
Al diari Manresa, la primera notícia, el 25 de febrer de 1961, ocupava un gran titular a primera pàgina: “Nuestra Ciudad será el escenario de una pel·lícula dirigida por Berlanga” . Els dies següents i durant tot el mes de març el rodatge de la pel·lícula va ser la notícia recurrent. Van fer entrevistes a Berlanga, al productor Narciso Munné, al director artístic, a Cassen i a altres actors i actrius. A més, van iniciar una secció fixa anomenada Primeros planos de los bienaventurados (el títol provisional de la pel·lícula) a càrrec del periodista Vila-Serra en la qual es recollien informacions, anècdotes i comentaris sobre el rodatge.
El festival benèfic
Va merèixer especial atenció la notícia de la participació de Berlanga i de diversos actors i actrius al festival benèfic que Radio Manresa i el diari Manresa van organitzar per recaptar fons per al nou edifici de les “Hermanitas” dels pobres i que es va celebrar al teatre Kursaal el 20 de març. El 16 de març el diari ho explica així: “Espon-táneamente, Berlanga y el equipo técnico y artístico que intervienen en el rodaje de “los Bienaventurados” se ofrecieron para participar en el festival benéfico en agra-decimiento a las atenciones y muestras de simpatía que vienen recibiendo por parte de todos los sectores ciudadanos.“
Després del festival, es va lloar especialment l’actuació de Cassen i es va lamentar que la participació ciutadana no hagués estat més gran, ja que el Kursaal es va quedar amb mitja entrada.
El títol definitiu i “Manresa internacional”
Cap al final del rodatge la secció Primeros planos… es va fer ressò del canvi de nom de la pel·lícula, que no va agradar al cronista. Tanmateix, a partir d’aquell dia la secció va passar a dir-se Primeros planos de Plácido. Un altre fet curiós que es va explicar en aquesta secció va ser la internacionalització de la ciutat a partir de la notícia del rodatge, acompanyada de fotos que va publicar el diari francès Le Figaro.
També hi va haver algunes crítiques sobre el fet que es mostraven les parts més atrotinades de la ciutat que no reflectien la Manresa real.
Les crítiques
Representants del diari van ser convidats per la productora a l’estrena a Barcelona i en van fer una “Crítica de urgencia” molt favorable. Van publicar també unes declaracions del productor Alfred Matas en què afirmava: “Estamos entusiasmados por la intervención manresana en la película Plácido” i “ Manresa es una Ciudad de carácter cinematográfico” que sens dubte devien omplir d’orgull els manresans de l’època.
Uns dies més tard, el diari publicava a la secció 3a pàgina les àmplies crítiques més o menys contraposades de dos comentaristes destacats de la ciutat: Mariano Fontrodona, que en feia una crítica molt negativa, titllant-la de mala imitació del neorealisme italià, i Josep Tomàs Cabot, que la considerava una molt bona pel·lícula, encara que apuntava que el seu missatge de crítica ferotge a la falsa caritat i a la hipocresia podia ser contraproduent.
Innocentada
Al desembre de l’any 61, trobem al diari una altra notícia relacionada amb la pel·lícula, el titular de la qual era “Berlanga rueda nuevamente en Manresa” i explicava, entre altres detalls, que s’hi havia de rodar una escena de persecució que requeria una densa boira i que si no n’hi havia es fabricaria. Davant d’aquesta notícia sorprenent cal fer un aclariment: es publicà el dia 28 de desembre, és a dir, el dia dels Sants Innocents.
Retalls del diari Manresa