FITXA TÈCNICA
TÍTOL ORIGINAL: Plácido
NACIONALITAT: Espanya
ANY: 1961
DURADA: 87 minuts
DIRECCIÓ: Luís García Berlanga
GUIÓ: Luís García Berlanga, Rafael Azcona, José Luís Colina, José Luís Font
PRODUCCIÓ: Alfredo Matas (Jet films)
MUNTATGE: José Antonio Rojo
MÚSICA: Miquel Asins Arbó
FOTOGRAFIA: Francesc Sempere i Macià
DIRECCIÓ D’ART: Antonio Cortés
DECORATS: Andrés Vallvé
AJUDANT DE DIRECCIÓ Juan Estelrich
SO: Felipe Fernando del Paso
REGIDOR: José Manuel M. Herrero
INTÈRPRETS
Casto Sendra “Cassen” – Plácido Alonso
José Luís López Vázquez – Gabino Quintanilla
Elvira Quintillà i Ramos – Emilia
Manuel Alexandre Abarca – Julián Alonso
Mario Bustos – Mario de Bustos
María Francés – Germana de la caritat
Mari Carmen Yepes – Martita
Amelia de la Torre – Doña Encarna de Galán
Josep M. Caffarel i Fàbregas – Zapater
Xan das Boas – Rivas
Roberto Llamas – Damián Olmedo
Laura Granados – Erika (actriu)
Fernando Delgado – Representant actors
Jesús Puche – Don Arturo, cap d’estació
Amparo Soler Leal – Marilú Martí
Julia Caba Alba – Concheta
Agustín González Martínez – Álvaro Gil
José Orjas – Notari
Antoni Ferrandis Monrabal – Ramiro
Carme Contreras i Verdiales – Maruja
Gloria Osuña – Lali (actriu)
Luís Ciges Martínez – Pobre a casa d’Helguera
Erasmo Pascual Colmenero – Passant de la notaria
Félix Fernández – Pobre a casa de Galán
Julia Delgado Caro – María de Helguera (actriu)
José Álvarez “Lepe” – Pare de l’Emilia
José Franco Pumarega – Matías Helguera
Carmen Pradillo – Criada major dels Galán
Xavier Vivé – Edmundo Galán
Camino Delgado – Actriu
Juan Manuel Simón – Actor
Francisco Aguilera – Actor
Juan Torres – Actor
Félix Fernández – Actor
Antonio Gandía – Actor
PREMIS I NOMINACIONS
Medalles del Cercle d’Escriptors Cinematogràfics a millor pel·lícula (Plácido), millor director (Luís García Berlanga) i millor actor secundari (José Luís López Vázquez).
Premis Sant Jordi a la millor pel·lícula espanyola (Plácido), millor director (Luís García Berlanga) i millor actor (José Luís López Vázquez).
Premi del Sindicat Nacional de l’Espectacle al millor actor de repartiment (Manuel Alexandre)
Nominada a l’Oscar a Millor Pel·lícula Estrangera (1961)
Nominada a la Palma d’Or de la Secció Oficial del Festival de Canes (1962)
ARGUMENT
En una petita ciutat de províncies, un grup de beates riques, aficionades a practicar ostentosament la caritat, organitzen una campanya d’ acollida de gent necessitada, amb el lema “Assegui un pobre a taula” la nit de Nadal i que compta amb el suport dels principals mandataris de la ciutat. Es tracta que els més pobres comparteixin el sopar de la nit de Nadal amb famílies benestants i gaudeixin de l’escalf i de l’afecte que no tenen normalment. A fi de donar suport a la iniciativa, es busca el patrocini d’una marca d’olles -Cocinex- i s’invita un grup d’artistes de segona fila arribats ex professo de la capital, Madrid, i rebuts amb entusiasme a l’estació de tren. La humanitària jornada es completa amb una colorista cavalcada, una subhasta pública dels convidats i una acurada retransmissió radiofònica per agrair el suport de tots els seus participants.
L’encarregat d’organitzar aquesta fastuosa cadena d’esdeveniments és Quintanilla, que ha contractat per a l’ocasió Plácido, un pobre home que ha de cooperar amb el motocarro que acaba d’adquirir i encara no ha començat a pagar. La trepidant activitat en què es troba embolicat Plácido li impedeix abonar a temps la primera lletra de la compra del vehicle, que venç aquella mateixa nit. A partir d’aquest moment, l’home intenta per tots els mitjans de trobar una solució al seu problema, mentre és enviat d’un lloc a un altre, involucrat en una sèrie d’incidents inesperats, entre els quals en destaca un d’especialment enutjós: Un captaire pateix una angina de pit durant el sopar i la comitiva organitzadora s’ha de traslladar al domicili que l’acull. Una vegada allí, descobreixen que el moribund viu en concubinat amb una altra indigent i decideixen improvisar un casament perquè la mort no el sorprengui en pecat, després del qual el motocarro de Plácido és novament requerit per traslladar el difunt a la barraca on malvivia.
La pel·lícula acaba amb una nadala que diu: «Mare, a la porta hi ha un nen que està cridant de fred, digues-li que entri i així s’escalfarà, perquè en aquesta terra ja no hi ha caritat, ni mai no n’hi ha hagut ni mai no n’hi haurà.» i que va comportar problemes el dia de l’estrena.